Saturday, March 12, 2011

I Love U JPA.!!

nih entri dah lama nak tulis tapi hari ni baru berkesempatan..

last week i went perjumpaan pelajar tajaan JPA di UiTM Malaysia.. it was held dekat Dewan baru UiTM nih.hehe.. baru dua kali masuk dewan nih.. Dewan nih memang sueprb la..  Mula-mula aku masuk dewan UiTM yang serba baru nih, agak meremang jugak bulu roma aku..hihih.. Sebab bila tengok keadaan dewan tu,fullamakkkkk... macam dewan filharmonik kat menara petronas tu hah! heheh.. serba sedikit menaikkan lagi semangat aku sebagai budak UiTM nih!!! UiTM Dihatiku!! yihaaaggghh!!eh..terlebih sudah.ahaha.

Erm..dah lari topik nih,ouh ya.. perjumpaan JPA tuh kan?? Aku datang lambat masa tu.. program start pukul9.00 tapi aku bgun pukul8.30 hari tu, aku sampai naik teksi ke Dewan tu.. melayang duit..oh shet..heh.. Aku sampau pukul 9.20 macam tu lahh.. ala, bukan aku sorang je yang lambat.byk lagi lah... Erm bila masuk dewan tu, terkejut jugak, dewan yang besar tu dipenuhi dengan student JPA.. 


nih la dewan baru kitorang,Dewan Agong Tuanku Canselor..boleh muat 4500 org okehh!

huhhh.aku bukan nak fokus semua aktiviti dia buat hari tu, tapi aku nak focus satu benda...Masa hujung program tuh, kitorang kena baca sumting yang lebih kurang ikrar masa sekolah menengah dulu tuh,hehe.. Cuma yang nih tak payah nak angkat tangan macam pengakap tuh, just berdiri and baca ramai-ramai..

Tengok kat bawah tu apa yang kitorang baca..


nih la yang kitorang baca..Membuka mindaku yang serba sempit nih..


nak dekat lagi zoom nih hah.. MENGGUNAKAN WANG RAKYATTTT..hurm.

Erm, dua ayat pertama tuh buat aku betul-betul patriotik tau.! Since all we doing lepas dapat offer, we just money ,money money.. lambat duit masuk mulalah pergi masuk laman interaktif JPA tuh and then marah-marah sebab duit lambat masuk la, ada yang memaki and so on.. bila duit masuk je, forum tuh jadi senyappp.. bila bukak sem je, start la memaki semua.. erm..aku tak memaki lahh, aku just tukang sapot je.hehe..

Erm..statement yg aku terdiam sebentar tu, DUIT YANG KAMI TERIMA MERUPAKAN DUIT RAKYAT..ouhh.. tersentak seketika.. Apsal lah aku jadi malas-malas sekarang nih.. Aku terlupa yang aku belajar nih bukannya free, sebaliknya menggunakan duit rakyat.. semua duit-duit yang parents korang bayar sebagai tax kepada kerajaan tu, telah digunakan untuk tanggung kami. ouhhh...

Berapa banyak duit rakyat yang digunakan untuk membiayai pengajian kitorang., dekat UiTM sahaja JPA dah support lebih kurang 3000 orang( kata penceramah hari tu), belum campur IPTA lain.. Belum masuk lagi pelajar tajaan JPA dekat oversea.. mau bebillion jugak duit rakyat digunakan... 

Bila fikirkan balik semua nih,memang ada betulnya jugak statement tuh,, ini duit rakyat..Rakyat yang tanggung kami.. so, janganlah mensia-siakan peluang yang diberikan..Berapa ratus ribu orang yang terpaksa berhutang dengan PTPTN..harusnya berfikir la wahai manusia.huhhh..

hurm.dah panjang lebar dah nih.haha..apa pun aku nak berterima kasih kepada kerajaan MALAYSIA lah...especially JPA sebab sudi support perbelanjaan aku dekat UiTM nih..Walopun duit yang korang laburkan kat aku nih sikit je compare dengan student jpa kat oversea,, tapi aku tak peduli jugak.. i lebiu la JPA... :) Bukan setakat UiTM DiHatiku, tapi Malaysia DiHatiku :)






p/s::  Dapat duit dari JPA,PTPTN,MARA etc tuh jangan lupa masukkan dalam ASB..bole gak duit tuh beranak nanti.hehe..

17 comments:

adwafarahin said...

untung la dpt JPA

Shazmiey Abdurahman said...

alhamdulillah dpat..rezeki tu.. adwa pun bole kalau adwa nak..

arep_lockermonth said...

alhamdulillah dpt pja! tahniah2! tade la terbeban sgt ngan perbelanjaan nnti kan!

Shazmiey Abdurahman said...

alhamdullillah.. walopun takdelah study smpai oversea,tapi still juga dpt tajaan..sayang kat Malaysia.hehe..

arep_lockermonth said...

shazmiey : hehe :P betul tuh! syang malaysia ketat2!

arep_lockermonth said...

shazmiey : hehe :P betul tuh! syang malaysia ketat2!

Shazmiey Abdurahman said...

areph::memang ko syg kat mesia la smpai anta komen 2 kali.hahaha. :)

arep_lockermonth said...

hehe :P tak tahu plak terantar due!! ok la tuh! sbb tul2 syg kan!!hehe

Shazmiey Abdurahman said...

haha..i like :) Malaysia tetap dihatiku..hehe.

faizs said...

wah.. murah rezeki ni dapat scholarship.. heee.. tapi kena la berbelanje dgn proper.. sebab ada gak kawan yg dapat scholarship tp x sampai ujung sem duit da abis.. dia pun xtau habis kemana duit dia sume.. so kena la buat buku kira2.. haha..

Shazmiey Abdurahman said...

faizs::setuju sgt dengan pendapat faizs..duit dpt byk tapi abesnya pun cepat.heheh..alhamdulillah rezeki.. :)

Anonymous said...

tahniah dpt jpa..bila dh ad duit kna beringat..ttbe je nt bru tersedr xthu duit dh di leburkn ke mna..jd melaburla..simpn ckit2.. duit rakyat yg kita dpt dan gunakn skrg, harapnya dpt dipulgkn dgn bakti n tenaga.. hargai sepenuhnya dan slamat berusaha!!

~hannah~

cantekk said...

owh tahniah =D
i pon bcita2 nk sambung blaja ni...
tp ase cm da tepu lak kpl otak..
bygkan la dari 2001-2011
10thn dah, bru nk smbung..bole ke?

Shazmiey Abdurahman said...

@hannah:: yepp..thanks fro the advise yeahh..duit harus pandai jimat.hehe..

Shazmiey Abdurahman said...

cantek:: its life long learning.. bila dah lama tak study bila study tuh yg paling best..bila otak dah lama tak study, bila dah study balik.lagi senang nak masuk.hehhh..betul nih!

cantekk said...

oo ya ka =D
ermmm...eksaited ni..
at the same time takotttt sgt..
takot taleh catch up

emy said...

hai.nk tnye la ni biasiswa jpa pidn kan?mcmane nk apply?sng x nk dpt?ade temuduga/saringan/ujian ke?hope dpt tlg saya sbb skrg bru hbd dip uitm cgpa 3.78.engt nk apply biasiswa ni. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails