Wednesday, November 3, 2010

Eat.Pray.Love:: Versi Sarep Dol


''eat.pray.love.''

wntah kenapa hari nih aku ada idea nak tulis benda nih..okeh2..seriously..aku nda pernah lagi tengok movie nih..tapi dari sinopsis yang aku dapat:

"Liz Gilbert (Roberts) memiliki segalanya seorang wanita moden seharusnya mempunyai mimpi yang – suami, rumah, kerjaya yang berjaya – tetapi seperti banyak orang lain, dia akan mendapati dirinya hilang, bingung, dan mencari apa yang dia inginkan dalam hidup.Baru bercerai dan di persimpangan jalan, Gilbert langkah keluar dari zon selesa-nya, mempertaruhkan segalanya untuk menukar hidupnya, memulakan perjalanan di seluruh dunia yang menjadi carian untuk penemuan diri.Dalam perjalanan, dia menemui kesenangan sejati makanan dengan makan di Itali, kekuatan doa di India, dan, akhirnya dan tak terduga, kedamaian batin dan keseimbangan cinta sejati di Bali.''


Tapi itu versi dia..tapi macam mana pulak veris korang.. takkan la eat pray love pun mau d Italy, d India sama d Bali kan.So hari nih aku merajinkan diri untuk menulis eat pray and love yang aku inginkan.. kalau Liz Gilbert menemui keseronokan masa makan di Italy, aku rasa aku akan lebih happy dan tenang kalau dapat makan Sushi dekat Jepun.. Lepas tuh aku kalau pray tuh, mestilah dekat Mekkah kan..And for love for sure dekat Paris, city of love.chewahh... tapi aku nda la mau jatuh cinta sama perempuan perancis sebab kata Lecturer aku, masa dia study dekat France dulu, almost pompuan dikelas dia merokok..dengan alasan untuk meghilangkan keinginan untuk makan.motif utama?? Diet.hurm.heran..ok mari kita cek apa sebab aku pilh 3 tempat nih for my eat.pray.love:


eat:: sushi di Jepun
Aku kalau aku dibagi peluang ke jepun, aku akan cari restoran2 dekat tepi2 jalan di Tokyo yang serba sibuk lagi teratur itu lepas tuh aku lepaskan gian makan sushi-sushi sena.. entah la,,kalau makan sushi nih kan klu macam dekat KK tuh, seronok..ko tengok dia pusing-pusing, lepas tuh ko pilih..wahh.. beraneka jenis gilak!! ko pun excited tunggu sushi yang comel2 untuk ko grab. nahh kau,,bila ko makan lagi tuh, maca sayang pulak.. colourfull...hurm.. habis makan, terus pilih lagi yang lain.. wahh.seronot!! haha.. tapi nda tau la kan kalau dekat Jepun tuh macamana.. manatau di Malaysia nih seja yang begitu tapi dekat Jepun itself nda macam tuh.hahha... tapi aku suka suasana dia..pastu kalu di Jepun kali ko tengok orang jepun makan lagi macamana.mesti lucu. tapi aku nda specific sangatlah dengan sushi jugak..takiyaki yg dekat Wisma Merdeka KK tuh pun sedap juak..heheh.. yang penting halal la bah.. hehehe.




Pray:: Mecca..
erm.nih suda semestinya.. kalau suda mampu tuh, dari Jepun lepas makan sushi tuh pergi singgahlah kejap d Mekkah kan.. erm..umrah pun jadilah..tapi kalau pi time haji ok jugak kan.bole terus naik haji..wah Haji Sarep..hahaha.. erm..teringin mo tengok Kaabah dari dekat.. tengok lautan manusia sujud kepada Yang Esa.. hurm.. pasti menenangkan.. jiwa pun aman tenteram.. ouh ya, before my late dad meniggal hari tuh, kitorang ada plan mo pi umrah, mak aku, ayah aku n aku, tapi masa tuh ayah aku kena stroke. hurmm..so kena cancel.. sampai la dia meniggal..nda sempat pegi sama2.. hurm. tapi nda pa.. insyaAlla ada umur yang panjang, akan pegi dengan mak aku.. tapi kan, adakah aku sudah cukup bersedia untuk ke sana??? tu la pulak jadi tanda tanya.. hurm...bilalah mo bertaubat nih kan?? umur makin meningkat, rambut putih walopun belum ada, tapi akan ada.. hurm...no comment. sambung balik. kalau lah aku dapat peluang ke Mekkah, aku mo betul legi Madinah..ziarah Makam Rasullulah S.A.W.. hurm... idola sepanjang hayat tuh..




Love:: City of Paris
Ok..melencong sedikit ke Perancis.. mo pergi tu Paris.. yeahh.. ntahlah..romantik mungkin kan sana.. ya lah,ada Eiffel tower..wuihh..klu dapat tengok time senja2 lagi.. dusk or dawn..mana2lah..fuyooo.. baru ko tau di dunia nih masi banyak lagi untuk diterokai.. huhhh... lepas tuh ko pegi makan d  restoran atas menara tuh sama girlfriend ko baru ko propose dia,, konferrmmm, jatuh cinta terus cintun sama dia..malam tuh jugak girlfriend ko suru ko nikah sama dia... tapi jangan sampai dia suruh ko carik hotel murah dekat Paris thu terus buat nikah batin sudah..hehehe.. tapi serius.. kalau aku lah., memang Kota Paris nih aku admire sangat..tanyalah mana2 pompuan, mesti minta bawa pi Paris nih..Dari situ ko tengok cahaya2 lampu yang sangat2 romantik..koferm cair dowh.!! haha.. konfem tak pernah tipu.. tapi, tempat nih kan sangat la romantik.. adakah perempuan2 Malaysia sukakan tempat2 romantik macam nih?? hahahaha..aku pun nda berani mau komen. tapi memang Paris nih sgt2 la menggugat jiwa dan perasaanku.. kalau ada duit mau pi melancong ke europe.. memang Paris jadi pilihan utama tetap dihatiku!cehh

Penutup:: Terpulang kepada masing-masing..
Aku rasa sampai sini sejalah mau kongsi sama korang.. ini cumalah angan-angan yang muncul dari otakku sekarang nih.. tapi setiap orang ada eat.pray.love dia sendiri...jadi terpulang kepada masing-masing mo tentukan waht they aim for in their life..bagi aku,kalau dapat capai tiga2 nih, aku akan berpesta sepulih hari 7 malam..boleh ka tuh?? hahah.. tapi kita cuma berangan je lah.. kalau banyak duit bolelah tuaikan..tapi macam aku nih,tak payah la kesian..cukup la angan-angan..hehehe.. tapi kalau mau jugak apa salahnya usahakan kan??

Last but not least!!, marilah kita berusaha untuk mencapainya!!~

heheh..bye! /bye

22 comments:

hairul said...

nice..... nak buat versi aku gak laaa... hahahha

AngahSayang2314 said...

sedap tul tengok sushi tue..

x pe apa2 pun 4llow dulu ya.... jom tukar2 link jom

Shazmiey Abdurahman said...

buatlah..nnti klu dah buat gtau aku..aku pun nak tau k nak g mane..hehehe,,,

Shazmiey Abdurahman said...

angah..suda follow..hehehe.. klu ko sponsor sushi lagi best kan??heheh

misSbLurRy said...

kalau dah ke jepun xkan pandang sushi..sure pandang mknan lain yg lg mantop

Shazmiey Abdurahman said...

miss blurry:: haha..pandang2 pun yg halal..siap2 termakan khinz*r..sana byk takhalal kan..

iLa SaHaR said...

memang best la tempat yg ko mo pegi tuh.. aku pun jua lebey kurang begitu... tapi sushi tuh makan kat sushi king dulu la ...hehehheehe

nadzirah aqilah said...

bhaa... tejupa sia tinguk tu sushi..
kat cni sia suka lepak di sushi king.. menikmati segala makanan d sana...
piri-piri chicken, bento, sushi, takoyaki.. bhaa..
lepas tu kering poket sia....
lau mo pergi jipun jan lupa bw sia bha...
hahahaha

Shazmiey Abdurahman said...

ila::heheh...sushi king mahal..heheh..

Shazmiey Abdurahman said...

nadzirah::hahaha.. ok bha kalau ko.tp ada syarat la..hehehe..

nadzirah aqilah said...

uinaaahh.. siap kasi syarat lg tu.. padia?

Shazmiey Abdurahman said...

syarat dia::

1.bila ko ckp dgn saya mesti ckp sabah tanpa henti.ehehe..nda bole ada slang smenanjung..hehehe.
2. pastu ko mesti buat saya ketawa nda brenti..hehe...bru sya sponsor ko..heheh

amcam??

nadey said...

ko suke mkn sushi ek???? bile nk blanje ?? jom jom

Shazmiey Abdurahman said...

ye2..hehhe..bile ko free?? hehe..ishhh..cemana kita bole post cerita yg sama erk??!! heran!! pastu boleh pulak aku tejumpa belog ngko.hurmm

nadey said...

mcm mane ko leh terjumpe blog aku??? kihkihkihkih aku anytime free hahahahahahah sushi punye pasai kihkihkihkih

Shazmiey Abdurahman said...

haha..ntah..tgh2 eksesais tadi bejalan kat blog org..terus tejumpa..cuma ko versi melayu, makan.doa.cinta n aku lak versi iggris..haha.. ok2. kot2 lepas nih sama entri lagi,betul2 heranlahh..hahaha.ok2.. tapi exam skang..hehe..next time..aku dah follow ko ke??

misSbLurRy said...

boleh tahan juga x halal nye kat sana....sama juga korea...langsung xde halal...ahahahah.....

Shazmiey Abdurahman said...

aik..miss blurry pun tau jugak?? apesal aku taktau?? errggh!

nadey said...

sarep...betul gak....aku dh folo ko...kalo tersame lg...ko kene blanje sushi ok!!!!!!! ahhahahah

nadzirah aqilah said...

ooooo.. ko mo jdkan sia bhn lawak ko ek.. kili2..
hampeh btol...
sia blajar bhs sabah nda hbs nie.. teda sepa mo ajar... hahahaha

Shazmiey Abdurahman said...

nadey:: heheh..ok2..next time bila aku makan sushi lagi aku roger2 ngko k..hohoh..

nadzirah:: heheh...terer suda ko cakap sabah..hehe..buli suda ko jadi org sabah.. nda payalah ko beljar..terer suda..hehehe..

faizura rahman said...

sushi best ka? saya x makan ikan, jadi takut mau cuba sushi walaupun ada sushi yang tak da ikan! hehe..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails